Chat with us, powered by LiveChat
Sport En Bewegen 23 (3)

Bpv Sport & Bewegen

Inhoud

Welkom op de bpv-website van Landstede Sport & bewegen. Op deze pagina vindt u alle informatie over de beroepspraktijkvorming van onze studenten.

Sport & Bewegen

  • Oriëntatiejaar
  • Sport- & Bewegingsleider
  • Bewegingsagoog
  • Buurtsportcoach
  • Leefstijlcoach
  • Trainer-Coach & Instructeur
  • Jaarlijn S&B

    Download jaarlijn:

  • Richtlijnen, begeleiding en reflectie (S&B)
  • Kerntaken en werkprocessen (S&B)

    Werkprocessen per kerntaak

    Voor het afronden van de opleiding Sport & Bewegen werken de studenten aan kerntaken. Deze kerntaken zijn onderverdeeld in werkprocessen.

    Niveau 3
    De niveau 3 studenten volgen de opleiding Sport- en Bewegingsleider. Om te diplomeren moeten zij basiskerntaken afronden.

    Niveau 4
    De studenten op niveau 4 ronden dezelfde basiskerntaken af, maar voegen daar nog 2 profielkerntaken aan toe. Deze profielkerntaken verschillen per uitstroomprofiel (route).

    Nieuw kwalificatiedossier
    Vanaf het schooljaar 2023-2024 werken we met een nieuw kwalificatiedossier (kd). Bij Landstede Sport & Bewegen hebben we ervoor gekozen om dit nieuwe kwalificatie in te voeren voor de nieuwe studenten in de oriëntatiefase en niet voor de studenten die al eerder met de opleiding zijn gestart.
    Er zit bijvoorbeeld een verschil tussen het oude en nieuwe kwalificatiedossier in de basiskerntaken. In het oude kwalificatiedossier kenden we 3 basiskerntaken. In het nieuwe kwalificatiedossier staan nog maar 2 basiskerntaken.
    Het kan dus in de praktijk voorkomen dat u twee studenten ons heeft, maar dat zij aan verschillende basiskerntaken werken. Dat komt dus doordat ze op een ander moment met de opleiding zijn gestart.

    Examinering
    Het is goed om te weten dat er verschillende kwalificatiedossiers met kerntaken en werkprocessen zijn. Vanzelfsprekend zijn daardoor ook de examens anders. Wanneer u wordt gekoppeld aan een examen (Proeve van Bekwaamheid) is het daarom verstandig van te voren te kijken extra goed te controleren hoe de inhoud van het examen is.

     

    Kerntaken en werkprocessen nieuw kwalificatiedossier
    Deze kerntaken en werkprocessen zijn gekoppeld aan de studenten die op of na 1 augustus 2023 zijn gestart met de opleiding Landstede Sport & Bewegen en in de oriëntatiefase zitten.

    Basiskerntaak 1 Aanbieden van een les of training (kd 2023)

    • Werkproces 1.1: Bereidt een les of training voor
    • Werkproces 1.2: Voert een les of training uit
    • Werkproces 1.3: Begeleidt en instrueert SB-deelnemers
    • Werkproces 1.4: Evalueert de les of training

    Basiskerntaak 2 Organiseren en uitvoeren van een toernooi of evenement (kd 2023)

    • Werkproces 2.1: Bereidt het toernooi of evenement voor
    • Werkproces 2.2: Voert een training of evenement uit
    • Werkproces 2.3: Evalueert het toernooi of evenement met het team

     

    Kerntaken en werkprocessen vorig kwalificatiedossier
    Deze kerntaken en werkprocessen zijn gekoppeld aan de studenten die voor 1 augustus 2023 zijn gestart met de opleiding Landstede Sport & Bewegen en in fase 2, 3 of 4 van de opleiding zitten.

    Basiskerntaak 1 Aanbieden van SB-activiteiten (kd 2015)

    • Werkproces 1.1: Bereidt SB-activiteiten voor
    • Werkproces 1.2: Voert SB-activiteiten uit
    • Werkproces 1.3: Coacht en begeleidt SB-deelnemers
    • Werkproces 1.4: Beoordeelt het vaardigheidsniveau van SB-deelnemers

    Basiskerntaak 2 Organiseren en uitvoeren van wedstrijden, toernooien of evenementen (kd 2015)

    • Werkproces 2.1: Stelt een plan op voor een wedstrijd, toernooi of evenement
    • Werkproces 2.2: Bereidt een wedstrijd, toernooi of evenement voor
    • Werkproces 2.3: Voert een wedstrijd, toernooi of evenement uit

    Basiskerntaak 3 uitvoeren van organisatie- en professiegebonden taken (kd 2015)

    • Werkproces 3.1: Werft en informeert SB-deelnemers
    • Werkproces 3.2: Stemt de werkzaamheden af
    • Werkproces 3.3: Past EHBSO en reanimatie toe
    • Werkproces 3.4: Verricht beheer- en onderhoudstaken
    • Werkproces 3.5: Voert front- en backofficewerkzaamheden uit
    • Werkproces 3.6: Onderhoudt contacten met relevante personen en organisaties
    • Werkproces 3.7: Werkt aan de eigen deskundigheid
    • Werkproces 3.8: Werkt aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg
    • Werkproces 3.9: Evalueert de SB-werkzaamheden

    Voor de studenten die zijn ingeschreven op niveau 3 (Sport- en Bewegingsleider) staan hierboven de kerntaken die ze moeten afronden.

    De studenten op niveau 4 werken, naast de basiskerntaken, per uitstroomprofiel aan onderstaande kerntaken en werkprocessen.

  • Digitaal beoordelen (S&B)

    We werken bij Sport en Bewegen (niveau 3 en niveau 4) met een digitale beoordeling van de Proeve van Bekwaamheid (PvB) en van de meeste keuzedelen.

    Dit scheelt u en ons het zetten van een hele hoop handtekeningen en voorkomt (administratieve) foutjes. U ontvangt geen examenboekjes meer, maar u krijgt toegang tot het online beoordelingssysteem. Het principe van beoordelen blijft wel precies hetzelfde.

    Als u een student van Sport en Bewegen gaat beoordelen, ontvangt u op het e-mailadres dat bij de opleiding bekend is een e-mail van Landstede – Boom Beroepsonderwijs. Bewaar deze mail goed! Hierin zit een inlogcode (1) die u eenmalig nodig heeft om toegang te krijgen tot het systeem. Daarna kunt u gewoon inloggen met een e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord.

    Als u een account heeft aangemaakt, raden we u aan om deze aan uw favorieten toe te voegen om inlogproblemen in de toekomst te voorkomen. Op deze manier wordt u direct ingelogd op Boom. Indien u al eerder een account heeft aangemaakt, ontvangt u geen nieuwe e-mail.

    LET OP! De praktijkbeoordelaar is altijd tweede beoordelaar.

    Met vriendelijke groet,

    Namens de werkgroep Examinering

    Noah Schuurman en Examenbureau

     

  • Keuzedelen (S&B)

    Keuzedelen
    De studenten zijn in het MBO bezig met het afronden van kerntaken, generieke vakken en volgen daarnaast allemaal keuzedelen.
    Deze keuzedelen zijn verdiepend of verbredend maar komen dus niet overeen met de kerntaken waar ze binnen hun opleiding al mee werken.

    Klik hier voor de informatie van de keuzedelen van 2025 - 2026. 

    Studiebelasting
    Studenten volgen 720 uur (studiebelasting) aan keuzedelen gedurende hun opleiding. Het maakt daarbij niet uit of ze niveau 3 of niveau 4 volgen.
    De meeste keuzedelen hebben een studiebelasting van 240 uur. Er zijn echter twee uitzonderingen, die hebben een studiebelasting van 480 uur. Dit zijn de keuzedelen "Voorbereiding Pabo" en "Internationaal 2".

     

  • Uren Accoderen

    Hierbij willen wij u informeren over het digitaal registreren van de BPV-uren van de student(en) van Landstede Sport & Bewegen die bij u de BPV gaan volgen.

    De student zal vanaf komend schooljaar in het studentenportaal zijn BPV-uren invullen en indienen. Als praktijkopleider ziet u de ingediende BPV-uren in het bedrijvenportaal. Vervolgens kunt u deze uren periodiek accorderen of verzoeken om te corrigeren.
    Om de BPV-uren te accorderen heeft u een account/inloggegevens nodig voor het bedrijvenportaal van ons kernregistratiesysteem Eduarte.

    Voor uitleg over hoe u de BPV-uren kunt accorderen, klikt u op deze link en u ziet een instructievideo over inloggen, inzien BPV’s en accorderen BPV-uren.

    Via deze link treft u een handleiding van het bedrijvenportaal. Mochten er nog vragen zijn, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

  • Opdrachten

    Opdrachten en leerwerkprestaties

    De studenten krijgen vanuit school opdrachten om aan te werken op de stageplek. We noemen deze opdrachten leerwerkprestaties (LWP’s). In deze LWP’s zit een opbouw door de jaren heen. Van meer concrete LWP’s naar wat globaler. Daarbij is het ook zo dat in het begin van de opleiding vaak is voorgeschreven welke LWP’s gedaan worden door de hele groep. Dit ontwikkelt zich richting het kiezen van LWP’s die passen bij de ontwikkeling van de student.

    Wel is het zo dat de student (per periode) zou moeten kunnen aangeven aan welke LWP’s gewerkt wordt. Hierin zou dan ook weer een koppeling zichtbaar moeten/kunnen zijn naar het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) De reden dat een LWP vaak vrij open is omschreven, is dat we studenten op veel verschillende stageplekken hebben. Plekken met verschillende mogelijkheden en doelgroepen. Daarom zien we graag dat er vanuit de stage wordt meegedacht in opdrachten en kan een opdracht specifiek worden gemaakt voor de stageplek. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat er vanuit de stageplek een opdracht wordt geformuleerd voor de student.

    Dat de communicatie over de LWP’s via de student verloopt, sluit aan bij onze visie. We willen de student verantwoordelijk maken voor het eigen leerproces. Wat wel richting geeft aan u als praktijkopleider is dat een student per periode altijd aan LWP’s werkt op stage en dat deze LWP’s aansluiten bij de kerntaken. Deze kerntaken kunnen van jaar tot jaar verschillen en vindt u terug onder het kopje kerntaken en werkprocessen op deze website.

Medewerker Sport & Recreatie

  • Jaarlijn MSR
  • Richtlijnen, begeleiding en reflectie (MSR)
  • Kerntaken en werkprocessen (MSR)

    Klik hier voor de kerntaken en de werkprocessen van MSR 2024

    KERNTAAK 1 (Basisdeel Dienstverlening) 

    B1 Bereidt werkzaamheden voor, stemt af en evalueert werkzaamheden 

    • Je kiest de juiste materialen en middelen voor je werkzaamheden 
    • Je volgt nauwkeurig instructies en aanwijzingen op.  
    • Als je iets niet snapt vraag je het na.  
    • Voor je iets doet ga je eerst na hoe je het moet doen en waar je op moet letten.  
    • Je overlegt met anderen over de taken die je uitvoert (planning maken).  
    • Je voert je taken in een logische volgorde uit.  
    • In overleg met je begeleider evalueer je jouw werkzaamheden binnen de organisatie.  
    • Je kijkt hierbij naar je eigen rol. Je maakt afspraken over wat je de volgende keer beter moet doen. 

    B2 Maakt een ruimte gebruiksklaar, veiligheid en onderhoud 

    • Je richt de ruimte op een efficiënte manier in op basis van het plan van aanpak of werkplan.  
    • Je gaat goed om met de middelen, materialen en apparatuur.  
    • Je doet je werk goed volgens de richtlijnen van de organisatie.  
    • Als er een onveilige situatie is, weet je dat op tijd in te schatten.  
    • Je handelt op een goede manier binnen de grenzen van jouw bevoegdheid.  
    • Je voert op een zorgvuldige manier onderhouds- en herstelwerkzaamheden uit.  
    • Je gebruikt daarbij de juiste middelen en materialen.  
    • Je schakelt tijdig de hulp in van anderen en je brengt de informatie op duidelijke wijze over aan de leidinggevende. 

     B3 Treedt op als aanspreekpunt en voert eenvoudige administratieve werkzaamheden uit 

    • Je staat de klant vriendelijk en duidelijk te woord.  
    • Je vraagt naar de wensen van de klant en vertelt kort en bondig over de mogelijkheden in de praktijk.  
    • Je handelt daarbij gastvrij en servicegericht.  
    • Je maakt op een handige en vlotte manier gebruik van (digitale) systemen van de instelling om gegevens te verwerken.  
    • Je doet dit binnen de afgesproken tijd. 

    B4 Assisteert bij Voorraadbeheer 

    • Je kent en handelt naar de regels in de praktijk rondom voorraadbeheer.  
    • Je geeft aan bij de leidinggevende wat er ontbreekt en waar behoefte aan is.  
    • Je controleert de voorraad 
    • Je vult de voorraad op de juiste wijze aan.  
    • Je slaat de goederen/producten op de juiste wijze op. 

    B5 Voeding 

    • Je past de bereidings- en distributietechnieken volgens instructie toe.  
    • Je zet de juiste materialen, middelen en apparatuur klaar.  
    • Je maakt effectief gebruik van de materialen, middelen en apparatuur.  
    • Je schakelt anderen tijdig in bij vragen, problemen of bijzonderheden; 
    •  Je benadert de klant vriendelijk en gastvrij 

     

     

    KERNTAAK 2 (Profieldeel Medewerker Sport en Recreatie) 

    SR 1 Assisteert bij de uitvoering van activiteiten 

    • Je geeft op enthousiaste en duidelijke wijze instructie en informatie. 
    • Je maakt verantwoord gebruik van materialen en middelen.  
    • Je stelt je servicegericht op naar gasten/deelnemers en collega’s.  
    • Je werkt volgens procedures en richtlijnen van de organisatie.  
    • Je rapporteert op duidelijke wijze aan de direct verantwoordelijke 

    SR 2 Begeleidt gasten en deelnemers 

    • Je stemt jouw manier van communicatie/presentatie af op de gasten/deelnemers.  
    • Je geeft op enthousiaste, duidelijke en deskundige manier instructie.  
    • Je werkt precies volgens ontvangen instructies of afspraken.  
    • Je betrekt de gasten/deelnemers actief bij de uitvoering.  
    • Je controleert regelmatig of de activiteit volgens planning verloopt.  
    • Je houdt de tevredenheid van de gasten/deelnemers in de gaten. 
    •  Je gaat op gepaste wijze om met de feedback van gasten/deelnemers of andere betrokkenen 

    SR 3 Houdt toezicht 

    1. Je houdt toezicht bij een activiteit of accommodatie.  
    2. Met je begeleider spreek je af waar je op moet letten.  
    3. Je spreekt deelnemers op hun gedrag aan.  
    4. Je let goed op de veiligheid en grijpt eventueel in.  
    5. Bijzonderheden bespreek je met je begeleider. 
  • Examinering Proeve van Bekwaamheid (MSR)

    Voor het nieuwe kwalificatiedossier (2024) worden de examens vastgesteld, deze informatie volgt z.s.m.

    Bij de opleiding Dienstverlening Medewerker Sport en Recreatie horen verschillende examens 

    • Praktijkexamen Voorraadbeheer – vindt plaats op school bij de Sport en Speluitleen 
    • Praktijkexamen Voeding – vindt plaats op school na de lessenreeks Voeding/kooklessen 
    • Praktijkexamen/Profielexamen Medewerker Sport en Recreatie (bestaande uit Aanspreekpunt zijn, Activiteiten begeleiden, Deelnemers begeleiden en Ruimtes Inrichten) - vindt in de meeste gevallen plaats op de BPV-plek aan het einde van de opleiding als afrondend examen. 
    • EHBO-examen – vindt plaats op school en is een extra examen. Dit examen telt echter niet mee voor het afronden van de opleiding 
    • 2 Keuzedelen – afhankelijk van de keuze van de student, wordt afgesloten met minimaal een schoolexamen en eventueel een bonds-examen 

    We werken bij Dienstverlening Medewerker Sport en Recreatie met een digitale beoordeling van de Proeve van Bekwaamheid (PvB) en van de meeste keuzedelen. We werken met de examens van Prove2Move. 
     
    Het digitaal werken scheelt u en ons het zetten van een hele hoop handtekeningen en voorkomt (administratieve) foutjes. De beoordelaar ontvangt geen examenboekjes meer, maar krijgt toegang tot het online beoordelingssysteem. Het principe van beoordelen blijft wel precies hetzelfde. In vrijwel alle gevallen komt een docent van de opleiding het examen op locatie beoordelen. In enkele gevallen zal een bevoegde praktijkopleider hiervoor gevraagd worden.  
     
    Met vriendelijke groet, 
     
    Namens de werkgroep Examinering 
     
    Rik van Voorst 

  • Keuzedelen (MSR)

    De studenten zijn in het MBO bezig met het afronden van kerntaken, generieke vakken en volgen daarnaast allemaal keuzedelen. 

    Deze keuzedelen zijn verdiepend of verbredend maar komen dus niet overeen met de kerntaken waar ze binnen hun opleiding al mee werken. 

    Studiebelasting 

    Studenten volgen 480 uur (studiebelasting) aan keuzedelen gedurende hun opleiding. De meeste keuzedelen hebben een studiebelasting van 240 uur. Voor het afronden van de opleiding Medewerker Sport en Recreatie moet de student minimaal 2 keuzedelen afgerond hebben. De student is vrij om extra keuzedelen te volgen. 

    Aanbod 

    Bij Landstede “Medewerker Sport en Recreatie” maken we onderscheid tussen sport-specifieke keuzedelen en niet-sport-specifieke keuzedelen. De keuzedelen worden aangeboden op de donderdag.

    • Sportspecialisatie Fitness
    • Sportspecialisatie Voetbal
    • Sportspecialisatie Gymnastiek
    • Sportspecialisatie Buitensport
    • Bereiden van eenvoudige gerechten
    • Topsportvaardigheden
    • Lifeguard
    • Doorstroom vanuit niveau 2
  • Uren Accoderen

    Hierbij willen wij u informeren over het digitaal registreren van de BPV-uren van de student(en) van Landstede Sport & Bewegen die bij u de BPV gaan volgen.

    De student zal vanaf komend schooljaar in het studentenportaal zijn BPV-uren invullen en indienen. Als praktijkopleider ziet u de ingediende BPV-uren in het bedrijvenportaal. Vervolgens kunt u deze uren periodiek accorderen of verzoeken om te corrigeren.
    Om de BPV-uren te accorderen heeft u een account/inloggegevens nodig voor het bedrijvenportaal van ons kernregistratiesysteem Eduarte.

    Voor uitleg over hoe u de BPV-uren kunt accorderen, klikt u op deze link en u ziet een instructievideo over inloggen, inzien BPV’s en accorderen BPV-uren.

    Via deze link treft u een handleiding van het bedrijvenportaal. Mochten er nog vragen zijn, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

  • Opdrachten

    Informatie opdrachten MSR Fase 1

    Informatie opdrachten MSR Fase 2

     

    Opdrachten en leerwerkprestaties

    De studenten krijgen vanuit school opdrachten om aan te werken op de stageplek. We noemen deze opdrachten leerwerkprestaties (LWP’s). In deze LWP’s zit een opbouw door de jaren heen. Van meer concrete LWP’s naar wat globaler. Daarbij is het ook zo dat in het begin van de opleiding vaak is voorgeschreven welke LWP’s gedaan worden door de hele groep. Dit ontwikkelt zich richting het kiezen van LWP’s die passen bij de ontwikkeling van de student.

    Wel is het zo dat de student (per periode) zou moeten kunnen aangeven aan welke LWP’s gewerkt wordt. Hierin zou dan ook weer een koppeling zichtbaar moeten/kunnen zijn naar het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) De reden dat een LWP vaak vrij open is omschreven, is dat we studenten op veel verschillende stageplekken hebben. Plekken met verschillende mogelijkheden en doelgroepen. Daarom zien we graag dat er vanuit de stage wordt meegedacht in opdrachten en kan een opdracht specifiek worden gemaakt voor de stageplek. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat er vanuit de stageplek een opdracht wordt geformuleerd voor de student.

    Dat de communicatie over de LWP’s via de student verloopt, sluit aan bij onze visie. We willen de student verantwoordelijk maken voor het eigen leerproces. Wat wel richting geeft aan u als praktijkopleider is dat een student per periode altijd aan LWP’s werkt op stage en dat deze LWP’s aansluiten bij de kerntaken. Deze kerntaken kunnen van jaar tot jaar verschillen en vindt u terug onder het kopje kerntaken en werkprocessen op deze website.

Contact

BPV-bureau
Miranda Bouwman en Gerda van Groningen
E-mail: bpvbureausb@landstede.nl


BPV-coördinator
Anouska van de Bilt

E-mail: avandebilt@landstede.nl